Beter leren schrijven - vraag het aan een Schrijfcoach! Beeld: Flickr - Drew Coffman
Nieuws

Beter leren schrijven - vraag het aan een Schrijfcoach!

Een nieuw fenomeen in de Faculteit der Natuurwetenschappen: Schrijfcoaches! In dit artikel kun je lezen wie zij zijn en hoe ze je kunnen helpen met het verbeteren van jouw schrijfproces.

Waarschijnlijk zullen wij allemaal bekend zijn met het verloren gevoel wanneer je voor het eerst een schrijfopdracht begint. Van eerstejaars universiteitsstudenten wordt vaak verwacht dat ze schrijven naar academische maatstaven, zonder eerst te hebben geleerd hoe schrijven op universiteitsniveau verschilt van schrijven op de middelbare school.

De uitdagingen en type problemen die je tegenkomt tijdens het schrijven variëren van persoon tot persoon. Sommigen zullen hulp nodig hebben met het verbeteren van hun vaardigheid in het academisch schrijven, terwijl anderen worstelen met wat bekend staat als schrijfangst. Dit laatste kun je omschrijven als gevoelens van nervositeit voorafgaand aan het schrijven. Negatieve ervaringen zijn gemeengoed onder studenten van alle jaren, en worden meestal aan een tekort aan vertrouwen in de eigen schrijfvaardigheid toegeschreven. Daarbij kunnen een gebrek aan tijd om te oefenen met schrijven of vaardigheid in het gebruik van wetenschappelijke bronnen deze negatieve gevoelens versterken.

Gelukkig zijn er veel manieren waarop schrijfproblemen kunnen worden overwonnen. Het krijgen van constructieve feedback, en dan vooral van medestudenten, kan studenten met zelfvertrouwen vooruitgang laten boeken. Van deze ‘peer feedback’ wordt gedacht dat het studenten aanmoedigt om meer betrokken te raken bij hun eigen leerproces, door zowel de rol van leraar en aleerling op zich te nemen. Bovendien kan het ook makkelijker zijn om feedback te krijgen van iemand die soortgelijke worstelingen met het academisch schrijven heeft, omdat zij zelf ook nog student zijn.

Na het succes van de studentenschrijfcoaches binnen de Faculteit der Geesteswetenschappen, heeft de Universiteit Leiden besloten ook studenten van de Faculteit der Natuurwetenschappen toegang te bieden tot dit gratis hulpmiddel. In totaal zijn tien studenten met een bèta-opleiding op bachelor- of masterniveau aangenomen en getraind in non-directief coachen om medestudenten te kunnen helpen bij het schrijven. Normaal gesproken bespreken de schrijfcoach en de studenten tijdens een één-op-éensessie van 45 minuten een door de student geschreven eerste versie. Zodra de grootste knelpunten zijn vastgesteld, wordt er een plan opgesteld om de studente te helpen. Non-directieve coaching is gebaseerd op het idee van minimale sturing, en houdt in dat studenten worden aangemoedigd zich met hun eigen leerproces bezig te houden door zelf initiatief te nemen. Deze hands-off benadering geeft de schrijfcoach eerder de rol van een gids dan een eindredacteur, aangezien de nadruk ligt op het verbeteren van de schrijvaardigheid van de student en niet alleen op het geschreven stuk.

Flickr Sharon Drummond
Beeld: Flickr - Sharon Drummond

Samenwerking tussen coach en student

Manouk, één van de schrijfcoaches van de faculteit Wetenschappen, herinnert zich na één van haar coachingsessies de verbazing van haar student over hoeveel hij tijdens die sessie had geleerd. Ze voegde eraan toe dat het veel voldoening gaf om iemand te kunnen helpen zijn eigen vaardigheden te ontwikkelen.

Een andere schrijfcoach, Florian, merkte dat een van zijn studenten geen vertrouwen had in zijn eigen schrijfvaardigheid, wat gevoelens van stress rond het schrijven veroorzaakte. Tijdens de coachingsessies kwamen Florian en zijn student er samen achter dat het hebben van een complete voorbeeldtekst als referentie, in plaats van slechts een paar richtlijnen en korte voorbeelden, de opdracht minder abstract zou hebben gemaakt en daardoor waarschijnlijk gemakkelijker om met vertrouwen te benaderen.

Een andere schrijfcoach van een student, Siemen, benadrukt het belang van een gastvrije en niet-oordelende omgeving voor medestudenten die hulp zoeken. Naast de meer technische problemen, die per student verschillen, merkte Siemen dat de studenten het vooral op prijs stelden om de meer algemene uitdagingen die ze tijdens hun studie zijn tegengekomen te kunnen bespreken. Een oprecht gesprek hierover met een andere student kan hen helpen ontvankelijker te worden voor nieuwe oplossingen en zich gemotiveerd te voelen voor hun studie. De schrijfcoaches kunnen dus niet alleen je schrijfvaardigheid verbeteren, maar ook je studie-ervaring.

Als je je schrijfvaardigheid wilt ontwikkelen of feedback wilt van medestudenten over een schrijfopdracht waar je aan werkt, aarzel dan niet om een sessie met één van onze coaches te boeken. De problemen waar je tegenaan loopt hoeven niet per se direct met schrijven te maken te hebben, zolang ze maar invloed hebben op het schrijfproces. Onze coaches zetten zich in om je een veilige ruimte te geven en de ondersteuning te bieden die je nodig hebt bij het schrijven. Tot slot hopen we je niet alleen te helpen met je schrijfvaardigheid, maar je ook een eindje verder te helpen in je algemene ontwikkeling.

Struggling

0 Reacties

Geef een reactie

Related